75Mijls IJsselmeer & 30Mijls Markermeer

Fleanende Ingel

20 september 2020

Een verslag van de 30Mijls IJsselmeer door de crew van Lemsteraak Fleanende Ingel

30 mijls IJsselmeer - Lemsteraak Fleanende Ingel (VA208)

De enige twee overgebleven wedstrijden van onze klasse werden in de zomer gecancelled. En wat doe je dan? Trainen! We hebben nog genoeg ruimte voor groei en dus trokken we naar Medemblik om vanuit daar een weekeinde lang te varen en te trimmen. Met wedstrijd crew, weliswaar niet volledig in verband met afstand houden, maar toch genoeg om de Ingel vol in wedstrijd modus te kunnen varen.

De 30 mijls baan zat al langer in ons hoofd om eens te gaan varen en het leek een prachtige dag om dit uit te gaan proberen. De voorspelling was westelijk 4-5 beaufort en daarmee gooiden we op zaterdag 12 september los vanuit het Regatta Center Medemblik. De druk was hoog, want de koppositie in het Rond- en Platbodem Klassement lag voor het grijpen. Dus bakskisten werden gekneveld, de bakstagen doorgezet en alles op de markeringen gevaren.

Op weg naar onze startpositie (EZ-A) bleek de wind al een tik zuidelijker dan verwacht en was deze aan het opbouwen richting de voorspelde max van 20 knopen. Onder halfwinder vlogen we naar de start. Aangekomen bij de coördinaten van de EZ-A bleek deze in werkelijkheid iets noordelijker verplaatst. De positie in het boeienbestand bleek niet aangepast (inmiddels wel) en vanaf de virtuele boei zetten we koers richting de SPORT-D. Met de zeilen te bol en de wind te schraal bleek deze niet te bezeilen en dus moesten we kruisen richting de boei, waarna we iets konden vieren richting de KG.

Vanaf we KG hadden we gehoopt om, met halfwinder in één streep naar de overkant te varen om daar te beginnen aan het halve windse scheurrak van de EL-B naar de EZ-1 voor Urk en terug te beginnen. Niks was minder waar. De WZW wind dwong ons tot afkruisen richting de EL-B. Mooie training, dus wederom zeer nuttig. Maar wel extra mijlen ;-). Hoe meer we richting de EL-B kwamen, des te zwaarder het sturen werd, met de steeds grotere rollers. De wind was aan de limiet voor het grote voorzeil en de kuilen werden dieper en dieper. We zeggen vaak, “voel jij het in je rug??”, nou nu even wel! De wind trok aan midden op het water. Het schip werd achterop met twee man gestuurd, terwijl voorop de kluiverboom af en toe met de punt door het water sleurde… Wauw dit ging wel echt hard! Record snelheid geklokt van 9,9 knoop! Een mooi stuk surfen met een schip van dik 20 ton!

Bij de EL-B werd de halfwinder gestreken en weer ingeruild voor de fok en kluiver, waarmee we vervolgens we heen en weer naar Urk scheurden met gemiddeld 8,5 knopen. Feestelijk. Eenmaal terug bij de EL-B was het tijd voor het toetje. We hadden het zwaar in de kruisrakken terug richting de EZ-A. We konden mooi experimenteren met onze setup en trimden de boot vol op power en snelheid om tegenwicht te kunnen bieden aan de steile golven aan lagerwal. Het lukte ons om de bootsnelheid hoog te houden, ten koste van wat graden hoogte. Uiteindelijk hebben we de EZ-A op de terugweg gerond en onze eigen track doorkruist om het rondje reglementair af te maken. 45 mijl totaal gevaren met een gemiddelde van 7,5 knopen. En een prachtige trainingsdag waar alles in zat! En aan kop van het klassement!

;-)

Bram en Jelmer

Crew Fleanende Ingel - VA208